Wetgeving TPMS ventielen

Alarmsysteem bandenspanning
Foto credits : Continental

Sinds 1 november 2012 moeten de nieuwe automodellen welke een typegoedkeuring krijgen uitgerust zijn met een controlesysteem voor de bandenspanning (Tyre Pressure Monitoring System of TPMS ). Een vooruitgang voor de veiligheid en het milieu.
Vanaf 1 november 2014 moeten alle nieuwe auto's uitgerust zijn met TPMS.

De veralgemening van het controlesysteem voor de bandenspanning maakt met het bandenlabel en de veralgemening van het antislipsysteem ESP, deel uit van de in 2009 door de Europese Commissie getroffen maatregelen, gericht op de verbetering van de veiligheid van voertuigen, die in 2012 in werking treden. 
Dat houdt tevens in dat vanaf dat moment de systemen ook altijd moet functioneren.Bij een eventuele storing of defect moet u in zo'n geval ook zo snel mogelijk naar een garage om dit op te laten lossen.

Een maatregel voor verhoogde veiligheid en een schoner milieu

Hoewel deze veralgemening van het controlesysteem van de bandenspanning hoofdzakelijk gericht is op een verbetering van de veiligheid, zal het tegelijkertijd de impact van het autorijden op het milieu verlagen. Talloze onderzoeken wijzen namelijk uit dat te zacht opgepompte banden leiden tot een overmatig brandstofverbruik en een vroegtijdige slijtage van de banden. Tijdens haar jaarlijkse enquête heeft de onderneming Bridgestone kunnen vaststellen dat twee derde van de Europese automobilisten met te zachte banden rijdt. De fabrikant heeft berekend dat deze situatie verantwoordelijk was voor de verspilling van 2 miljard liter brandstof en een extra CO2 uitstoot van 4,8 miljoen ton.

APK normen TPMS:

Omdat TPMS onder de Europese wetgeving valt zal de fabrikant ervoor moeten zorgen dat het systeem niet uit te schakelen is. Mocht hij toch uitgeschakeld zijn zal de auto bij een Apk zeer waarschijnlijk afgekeurd worden. Dit zal pas vanaf 2018 van toepassing zijn.
Het is nu een toelatingseis welke zeer waarschijnlijk omgezet gaat worden naar een APK eis
Hoe het met de aansprakelijkheid zal zijn indien er aan aanrijding ontstaat die direct terug te voeren is naar een te lage bandenspanning is nog niet bekend maar aangezien het wettelijk verplicht is dat het systeem functioneert zou een verzekeringsmaatschappij dit kunnen aangrijpen om niet uit te hoeven keren.